بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی کلیدی به منظور بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از ابزارها، فناوری ها و کانال های دیجیتال است.

امروزه مردم زمان بیشتری را در اینترنت و شبکه های اجتماعی سپری می کنند و این نشان می دهد که بازاریابی دیجیتال چه تاثیر فوق العاده ای می تواند در میزان فروش و موفقیت کسب و کارها داشته باشد. یک کسب و کار با استفاده از کانال های دیجیتالی مانند جستجوی گوگل، رسانه های اجتماعی، ایمیل، وب سایت و … می تواند با مشتریان فعلی و آینده خود ارتباط برقرار کند، محصولات یا خدماتش را به آنها معرفی کرده و به فروش برساند.

نمونه هایی از کانال های بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

  • ایمیل مارکتینگ
  • سئو
  • بازاریابی موتورهای جستجو
  • بازاریابی از طریق پیامک
  • بازاریابی محتوایی
  • بیلبورد الکترونیکی
  • بازاریابی موبایلی
  • و …

هدف از بازاریابی دیجیتال چیست؟

هدف از بازاریابی دیجیتال، اتصال یک کسب و کار یا سازمان به مخاطبان مورد نظر خود از طریق ابزارهای دیجیتال(وب، اینترنت،موبایل، …) به منظور تبلیغ و فروش یک محصول یا خدمات است.

طبق گزارشی که از سایت Statista تهیه شده است(تصویر زیر)، در حال حاضر بیش از ۴ میلیارد کاربر فعال اینترنت در سراسر جهان وجود دارد و روزانه به این تعداد نیز افزوده می شود. هدف از بازاریابی دیجیتال استفاده از این پتانسیل فوق العاده برای اتصال بخش هایی از کاربران با کسب و کار مربوطه است.

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابان از روش های مختلفی برای هدف گیری و دسترسی به کاربران استفاه می کنند تا بتوانند توجه آنها را جلب کرده و روند فروش خود را آغاز نمایند. به لطف افزایش استفاده از اینترنت و گوشی های موبایل، بیشتر تمرکز کسب و کارها بر روی بازاریابی دیجیتال معطوف شده است.

یکی از  مواردی که بازاریابی دیجیتال را از سنتی جدا می کند، قابلیت هایی است که تکنولوژی های مدرن در اختیار ما قرار می دهند.

در روش های سنتی زمانی که تبلیغات محصولتان را در سطح شهر(مثلا اتوبان همت) قرار می دهید، به هیچ عنوان متوجه نخواهید شد که چه تعدادی از طریق این تبلیغ محصول شما را خریداری کرده اند و یا اصلا چند نفر به آن توجه نموده اند. اما با استفاده از ابزارهای دیجیتال شما به راحتی می توانید میزان موفقیت و تاثیرگذاری فعالیت هایتان را اندازه گیری کرده و بر اساس آن استراتژی بازاریابی تان را ارتقاء داده و یا تغییر دهید.

به عنوان مثال با استفاده از ابزار Google Analytics شما می توانید گزارش های جامعی از اینکه:

  •  چه صفحاتی از وب سایت تان مشاهده شده است.
  • روزانه چند نفر به آن مراجعه می کنند.
  •  کاربران از چه مناطق جغرافیایی وارد سایت شده اند.
  • صفحه اصلی وب سایت تان چندبار مشاهده شده است.
  • آیا کاربران به صورت مستقیم  یا از طریق موتورهای جستجو وارد شده اند.
  • آیا کاربر جدیدی وارد سایت شده است.
  • و…

را بدست آورید.

این اطلاعات به شما کمک می کند تا کانال های بازاریابی تان را الویت بندی کنید، به عنوان مثال اگر فقط ۱۰ درصد از ترافیک وب سایت تان از طریق موتورهای جستجو ایجاد می شود، این بدان معنی است که باید زمان بیشتری را بر روی سئو سایت تان صرف کنید تا بتوانید ترافیک بیشتری از کاربران را از طریق موتورهای جستجو جذب نمائید.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی (Online Marketing، Internet Marketing) به عنوان زیر مجموعه ای از بازاریابی دیجیتال محسوب می شود و اکثر فعالیت های بازاریابی دیجیتال در مرزهای بازاریابی اینترنتی قرار می گیرد.

به فرآیند ترویج کسب و کار یا نام تجاری، محصولات و خدمات با استفاده از ابزارها و رسانه های اینترنتی که باعث ایجاد ترافیک، هدایت و در نهایت فروش می شوند، بازاریابی اینترنتی گفته می شود.

با این حال، امروزه بازاریابی اینترنتی اغلب با عنوان “بازاریابی محتوا” نیز شناخته می شود.

قسمت های اصلی بازاریابی آنلاین عبارتند از:

  • وب سایت
  • بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
  • سئو (Search Engine Optimization)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • تبلیغات کلیکی (Pay-Per-Click Advertising)
  • بازاریابی تاثیرگذار یا نفوذی (Influencer marketing)
  • بازاریابی همکاری در فروش (Affiliate marketing)
  • بازاریابی درون گرا (Inbound Marketing)

قسمت های بازاریابی آفلاین عبارتند از:

  • تلویزیون
  • رادیو
  • تلفن
  • پیامک (SMS)
  • بیلبورد

جمع بندی

بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهایی که می خواهند در بازار رقابتی امروز زنده بمانند بسیار مهم و ضروری است. از طرفی استفاده از تمامی پتانسیل ها و کانال های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهایی که تازه به دنیای دیجیتال وارد شده اند می تواند بسیار سخت باشد.

اغلب کسب و کارهای نوپا با بودجه های محدودی مدیریت می شوند و نمی توانند مبلغ قابل توجه ای را برای چندین نوع مختلف از کانال های بازاریابی هزینه کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که کانال های بازاریابی موردنظرشان را بر اساس بودجه ای که در اختیار دارند انتخاب نمایند و از آن طریق فرآیند جذب مخاطبان شان را انجام دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *